2023. gadā ekspertu vadībā un iesaistot plašu loku augstākā līmeņa vadītāju, tika izstrādāts Augstākā līmeņa vadītāju kompetenču ietvars, saskaņā ar kuru būs iespējams novērtēt vadītāju kompetenču attīstības līmeni un attīstīt pilnveidojamās kompetences Augstākā līmeņa vadītāju līderības programmas mācību un attīstības pasākumu ietvaros.
Augstākā līmeņa vadītāju kompetenču ietvaru veido 12 kompetences, kas definētas četrās kompetenču grupās:
- ES kompetences – dzīvesspēks, pašsattīstība, pārliecinoša komunikācija (kompetenču grupa, kas raksturo vadītāja attieksmi un rīcību sevis un savas personīgās efektivitātes vadīšanā);
- CITI kompetences – citu attīstīšana, komandas vadīšana un mobilizēšana, ieinteresēto pušu vadīšana un sadarbība (kompetenču grupa, kas raksturo vadītāja attieksmi un rīcību saskarsmē un sadarbībā ar citām ieinteresētajām pusēm iestādē, valsts pārvaldē un ārpus tās);
- REZULTĀTU kompetences – jēgpilnu rezultātu sasniegšana, kompleksu problēmu risināšana un lēmumu pieņemšana, organizācijas kā sistēmas vadība (kompetenču grupa, kas raksturo vadītāja attieksmi un rīcību iestādes vīzijas un mērķu noteikšanai un darba rezultātu nodrošināšanai);
- ATTĪSTĪBAS kompetences – stratēģisks redzējums un rīcība, pārmaiņu un inovāciju vadība, organizācijas attīstība (kompetenču grupa, kas raksturo vadītāja attieksmi un rīcību iestādes attīstības plānošanā un veicināšanā).
Katrā kompetenču grupā ietilpst trīs kompetences. Katru kompetenci raksturo 5 – 6 rīcības pazīmes. Kompetenču ietvars ir kā kompass vadītājam, kas palīdz orientēties plašajā un kompleksajā ārējā un iekšējā vidē un rāda attīstības virzienu.
Kompetenču grupas ir izkārtotas uz divām debespušu asīm:
- ATTIECĪBU ass ietver ES un CITI grupu kompetences;
- SNIEGUMA ass ietver REZULTĀTU un ATTĪSTĪBAS grupu kompetences.
Debespušu asu izmantošana raksturo ALV darba kompleksitāti, t.i., nepieciešamību līdzsvarot vairākus, šķietami pretrunīgus darba aspektus. Pirmkārt, noteikt savas kā vadītāja prioritātes un līdzsvarot savu laika un enerģijas ieguldījumu starp attiecību vadību un snieguma vadību. Otrkārt, raugoties uz katru no asīm atsevišķi, attiecību asī ALV nepieciešams noteikt fokusu un piemērotāko līdzsvaru starp personīgo efektivitāti, ko raksturo ES kompetences, un sadarbību ar komandu, darbiniekiem un citām ieinteresētajām pusēm, ko raksturo CITI grupas kompetences. Snieguma ass kompetenču kopums savukārt raksturo ALV izaicinājumus, kur, no vienas puses, nepieciešams noteikt un demonstrēt iestādes darba rezultātus šobrīd, no otras puses, pastāvīgi domāt par jaunievedumiem un veicināt iestādes attīstību nākotnē. Attiecīgi kompetenču ietvara dažādās kompetenču grupas veicina vispusīgu ALV līderības kapacitātes attīstību.