Programma "STOP 4-7" ir multimodāla (vienlaikus atsevišķās grupās strādā gan ar bērnu, gan vecākiem, gan skolotājiem) agrīnās intervences programma 4 līdz 7 gadus veciem bērniem ar uzvedības problēmām - bērns ir dusmīgs/viegli aizkaitināms, zaudē savaldīšanos, ātri apvainojas, uzvedas izaicinoši (strīdas, ignorē noteikumus, kaitina un vaino citus utt., ir agresīvs (sit, sper, kaujas, met/plēš mantas utt.).
Programmas mērķis ir mazināt bērnu problemātisko uzvedību, mācot vecākus pielietot pozitīvās audzināšanas principus. Dati liecina, ka pēc programmas apguves bērnu agresīvā uzvedība samazinās tūliņ, turklāt izmaiņas ir noturīgas arī pēc 6 un 12 mēnešiem, bērni apgūst problēmu risināšanas prasmes un pakāpeniski mazinās izaicinošā un agresīvā uzvedība. Savukārt pēc vecāku apmācībām mainās audzināšanas principi - mazinās bērna fiziska sodīšana un nekonsekvence, pastiprinās pozitīvās audzināšanas pārsvars.
Programmas saturs balstīts uz pētījumu par bērnu uzvedības problēmu attīstību atklājumiem un Oregonas Sociālās mācīšanas centra klīniskās darba pieredzes pamatiem, īpaši LIFT-programmu (ang. - linking the Interests of Families and Teachers: Eddy, Reid, & Fetrow, 2002; De Mey & Braet, 2011). Programmas īstenošana uzsākta jau 2003. gadā vairākās pašvaldībās Beļģijā un Nīderlandē, programma adaptēta latviešu valodā un 2014.-2019. gadā Latvijā ir apmācīti vairāk nekā 50 programmas STOP 4-7 treneri, savukārt 2019.-2022. apmācīto speciālistu skaits jau pārsniedz divus simtus.
Par programmu "STOP 4-7"
- Programma ir zinātnē un pētījumos balstīta, tās saturs veidots uz pētījumu par bērnu uzvedības problēmu attīstību atklājumiem un Oregonas Sociālās mācīšanas centra klīniskās darba pieredzes pamatiem.
- Programma ir ilgtermiņa ieguvums. Bērnu un pusaudžu uzvedības pētījumi rāda, ka antisociālas uzvedības riska mazināšanā būtiska ir agrīnā intervence, jo pusaudžu vecumā intervence antisociālas, deviantas vai riskantas uzvedības mazināšanai ir mazāk efektīva un daudz dārgāka. Vesela un darba spējīga paaudze ir fundaments labākai nākotnei.
- Programma balstās uz trīspusēju sadarbību. Vecāku un skolotāju līdzdalība un sadarbība ir būtiska programmas daļa. Viņu uzdevums ir veicināt bērna vēlamās uzvedības aktivizēšanu un nostiprināšanos. Tāpēc programma tiek īstenota kompleksi, vienlaikus strādājot ar visu bērna sociālo sistēmu.
- Programmas darbības princips:
- 10 nodarbības bērniem – 1 nodarbība nedēļā, katra ilgst 6 stundas (kopā 10 nedēļas)
- 10 nodarbības vecākiem – 1 nodarbība nedēļā, katra ilgst 2 stundas (kopā 10 nedēļas)
- 4 nodarbības bērna vidē (pirmsskolas iestādē) – 1 nodarbība divās nedēļās, katra ilgst 3 stundas (kopā 10 nedēļas)
Pieteikšanās
Ja jūsu bērnam piemīt izaicinoša un/vai agresīva uzvedība, un esat gatavs iesaistīties programmā "STOP 4-7", aicinām jūs iesniegt pieteikumu. Programma "STOP 4-7" jeb ir multimodāla agrīnās intervences programma, kas paredzēta 4 līdz 7 gadus veciem bērniem ar uzvedības problēmām.
Uzvedības problēmas, kas atbilst programmai, ietver:
- Dusmas un viegla aizkaitināmība: bērns bieži ir dusmīgs, viegli aizkaitināms, ātri zaudē savaldīšanos, ātri apvainojas.
- Izaicinoša uzvedība: bērns strīdas ar pieaugušajiem, ignorē noteikumus, apzināti kaitina citus, vaino citus par savām kļūdām.
- Agresīva uzvedība: bērns sit, sper, kaujas, met vai plēš mantas.
Programmas mērķis ir mazināt bērnu problemātisko uzvedību, mācot vecākus izmantot pozitīvās audzināšanas principus un sniedzot bērniem prasmes, kā veiksmīgāk risināt dažādas problēmsituācijas. Pēc programmas apguves bērnu uzvedība uzlabojas un šīs izmaiņas ir noturīgas ilgtermiņā.
Dalība programmā sniedz iespēju vienlaikus strādāt ar bērnu, vecākiem un skolotājiem, palīdzot veidot pozitīvāku uzvedību un uzlabot dzīves kvalitāti. Mēs gaidām jūsu pieteikumus un ceram uz veiksmīgu sadarbību!
Ja savam bērnam novērojat uzvedības problēmas un vēlaties piedalīties programmā, lūdzu, nosūtiet pieteikumu uz e-pastu: berniem@mk.gov.lv vai izmantojat pieteikuma formu.