Tā kā Valsts kancelejas kompetencē neietilpst tiesību normu oficiāla interpretācija, Valsts kancelejas sniegtās atbildes ir vērtējamas vienīgi kā Valsts kancelejas viedoklis, un iestādei, pieņemot lēmumu, tas nav saistošs, tomēr iestāde to var ņemt vērā.
Svarīgi norādīt, ka, piemērojot konkrētās tiesību normas, lietas faktiskie un tiesiskie apstākļi vērtējami katrā konkrētajā gadījumā, lai sasniegtu taisnīgāko un lietderīgāko rezultātu. Kā arī vēršam uzmanību, ka Valsts kancelejas sniegto skaidrojumu atbilstību var ietekmēt normatīvo aktu grozījumi vai aktuālā tiesu prakse.
Papildus norādām, ka publiski pieejams ir arī Latvijas Republikas Augstākās tiesas tiesu prakses apkopojums "Tiesu prakse lietās par valsts dienestu 2007.–2015. gads". Biežāk uzdotajos jautājumos iekļautas arī tēzes no minētā tiesu prakses apkopojuma.
Lai veicinātu vienotu praksi un sniegtu atbalstu gan iestādēm, gan nodarbinātajiem, aicinām ikvienu informēt par interesentiem piemēriem no prakses, dalīties ar situāciju analīzi vai uzdot jautājumus par Valsts civildienesta likuma piemērošanu. Ikviens padoms vai jautājums palīdzēs veidot šo apkopojumu pilnīgāku.
Saziņai lūdzam izmantot e-pasta adresi cilvekresursi@mk.gov.lv
Grozījumi Valsts civildienesta likumā, kas piemērojami no 01.07.2022.
- Uz vakanto ierēdņa amatu atklātu konkursu var neizsludināt arī tad:
- ja ar pretendentu, kas atklāta konkursa rezultātā iecelts ierēdņa amatā, mēneša laikā pēc iecelšanas izbeidz valsts civildienesta attiecības un komisija iesaka iecelšanai ierēdņa amatā pretendentu, kurš konkursā tika atzīts kā nākamais, kas vislabāk atbilst ierēdņa amata aprakstā izvirzītajām prasībām;
- ja atklāta pretendentu konkursa laikā izveidojas cits vakants ierēdņa amats ar identisku amata aprakstu un komisija iesaka iecelšanai ierēdņa amatā nākamo pretendentu, kurš atklātā pretendentu konkursā ieguvis augstāko novērtējumu.
- Obligāti rīkojams atklāts pretendentu konkurss, ja iestādes vadītājs, Valsts kancelejas direktors vai Pārresoru koordinācijas centra vadītājs atbrīvots no ierēdņa amata, pamatojoties uz savstarpēju vienošanos.
- Valsts civildienesta tiesiskajās attiecībās piemērojamas darba tiesiskās attiecības regulējošo normatīvo aktu normas, kas nosaka darbinieku pārstāvības un darba koplīguma noteikumus.
- Ministru kabinets turpmāk neapstiprinās to personu sarakstus, kuras var tikt iekļautas iestāžu vadītāju pretendentu un ierēdņu vērtēšanas komisijā. Pretendentu un ierēdņu vērtēšanas komisiju apstiprinās ar attiecīgā ministra rīkojumu.
- Ieceļot pretendentu vai ierēdni amatā, jāsniedz informācija par viņa tiesībām, darba laiku, iestādē noteiktajiem atlīdzības noteikšanas un izmaksas nosacījumiem un kārtību, noslēgto koplīgumu, ja tāds ir, civildienesta attiecību izbeigšanas nosacījumiem un kārtību, kā arī informācija par valsts sociālās apdrošināšanas obligāto iemaksu veikšanu. Iestādei ir pienākums informēt pretendentu vai ierēdni par izmaiņām sniegtajā informācijā. Visa informācija, kas sniedzama, ir pieejama šeit:
- Viena un tā pati persona var būt iestādes vadītājs, Valsts kancelejas direktors vai Pārresoru koordinācijas centra vadītājs ne vairāk kā divus termiņus pēc kārtas. Ja iestādes vadītājam, Valsts kancelejas direktoram vai Pārresoru koordinācijas centra vadītājam pēc otrā termiņa beigām līdz valsts noteiktā pensijas vecuma sasniegšanai būs atlicis pusgads vai mazāk, viņš varēs ieņemt vadītāja amatu līdz šā vecuma sasniegšanai. Iestādes vadītāju, kurš turpina pildīt pienākumus pēc 2022. gada 30. jūnija, var atkārtoti iecelt tajā pašā amatā uz vēl vienu termiņu.
- Precizēts regulējums par to, ka iestādes vadītājam sešus mēnešus pirms termiņa beigām ministrs vai attiecīgi Ministru prezidents pieņem lēmumu par termiņa pagarināšanu, pārcelšanu citā amatā valsts interesēs vai par atbrīvošanu no amata sakarā ar termiņa izbeigšanos.
- Turpmāk nav obligāti nosakāms pārbaudes laiks. Iestāde pati izvērtē pārbaudes laika noteikšanas lietderību un ilgumu. Pārbaudes laiks nedrīkst pārsniegt sešus mēnešus.
- Iestādes vadītājam, Valsts kancelejas direktoram un Pārresoru koordinācijas centra vadītājam ir tiesības vērsties pie tiesībsarga ar lūgumu vērtēt rīkojuma vai uzdevuma atbilstību labas pārvaldības principam. Tiesībsarga atzinumu izskatīs Ministru kabinets.
- Turpmāk iestādes vadītāju sešus mēnešus pirms 5 gadu termiņa beigām novērtēs ārējs pakalpojuma sniedzējs (tiks vērtētas vadības kompetences). Valsts kanceleja nodrošinās ārējā pakalpojuma piesaisti iestāžu vadītāju vadības kompetenču novērtēšanai.
- Lēmumu par ierēdņa pārcelšanu ministrijas valsts sekretāra, īpašu uzdevumu ministra sekretariāta vadītāja, Ministru prezidenta biedra sekretariāta vadītāja, Valsts kancelejas direktora, Pārresoru koordinācijas centra vadītāja un pārraudzībā esošas iestādes vadītāja amatā vai minētās amatpersonas pārcelšanu citā amatā pieņem Ministru kabineta loceklis, pamatojoties uz Ministru kabineta lēmumu.
- Pārceļot ierēdni citā ierēdņa amatā, kurā noteikta zemāka mēnešalga par iepriekšējo, ierēdnim gadu saglabā iepriekšējā amata mēnešalgu, normatīvajos aktos noteiktās pastāvīgās piemaksas, kas saistītas ar dienestu, un sociālās garantijas, kā arī specializētajā civildienestā noteiktās dienesta pakāpes, izņemot gadījumus, kad ierēdni pārceļ, ja tiek likvidēta iestāde vai ierēdņa amats, tiek samazināts ierēdņu skaits, ir pieņemts lēmums par ierēdņa neatbilstību ieņemamam amatam, kā arī pēc ierēdņa lūguma. Iestāde pēc gada pārskata pārceltā ierēdņa mēnešalgu atbilstoši normatīvajiem aktiem un iestādē noteiktajai darba samaksas sistēmai.
- Sievietes, kuras baro bērnu ar krūti, nevar nosūtīt komandējumā bez viņu piekrišanas, līdzīgi, kā tas ir noteikts Darba likumā.
- Precizēts regulējums par atstādināšanu no amata pienākumu izpildes:
- darba samaksa tiek apturēta arī tad, ja iestādes vadītājs atstādina ierēdni no amata pienākumu izpildes, ja to likumā noteiktajos gadījumos pieprasa attiecīgi pilnvarota valsts institūcija;
- ja atstādināto ierēdni tiesa attaisno vai kriminālprocess pret viņu tiek izbeigts ar reabilitējošu lēmumu, atstādinātajam ierēdnim izmaksā darba samaksu par atstādināšanas laiku:
- ja ierēdnis bija atstādināts, jo pret ierēdni bija uzsākta kriminālvajāšana, tad neizmaksāto darba samaksu izmaksā iestāde, samaksas apmēru aprēķinot Kriminālprocesā un administratīvo pārkāpumu lietvedībā nodarītā kaitējuma atlīdzināšanas likumā noteiktajā kārtībā (tostarp zaudējuma atlīdzībai piemēro Centrālās statistikas pārvaldes noteikto patēriņa cenu indeksu);
- ja ierēdnis bija atstādināts, jo pret ierēdni kā drošības līdzeklis bija piemērots apcietinājums vai to likumā noteiktajos gadījumos pieprasa attiecīgi pilnvarota valsts institūcija, tad nesaņemto darba samaksu izmaksā saskaņā ar Kriminālprocesā un administratīvo pārkāpumu lietvedībā nodarītā kaitējuma atlīdzināšanas likumā noteikto;
- iestādes vadītājam ir tiesības uz laiku, bet ne ilgāk kā mēnesi, atstādināt ierēdni no amata pienākumu izpildes, apturot darba samaksas izmaksu par turpmāko laiku no atstādināšanas dienas, ja ierēdnis, pildot amata pienākumus, ir alkohola, narkotiku vai toksiska reibuma stāvoklī, kā arī citos gadījumos, kad ierēdņa neatstādināšana no amata pienākumu izpildes var kaitēt viņa paša vai trešo personu drošībai un veselībai vai sabiedrības interesēm. Ja ierēdņa atstādināšana būs bijusi nepamatota, atstādinātajam ierēdnim izmaksā atlīdzību par atstādināšanas laiku;
- ierēdni varēs atstādināt ne ilgāk kā līdz disciplinārsoda izpildes uzsākšanai (agrāk uz visu disciplinārlietas izmeklēšanas laiku).
- Noteikti termiņi valsts civildienesta attiecību izbeigšanai:
- pēc iestādes ierosinājuma:
- nekavējoties:
- sakarā ar neatbilstību ierēdņa obligātajām prasībām;
- sakarā ar tiesas spriedumu krimināllietā vai prokurora priekšrakstu par sodu;
- sakarā ar to, ka ierēdnis nespēj veikt amata pienākumus veselības stāvokļa dēļ, un to apliecina ārsta atzinums;
- trīs darbdienas iepriekš:
- sakarā ar pārbaudes neizturēšanu;
- sakarā ar neatbilstību ieņemamajam amatam;
- sakarā ar to, ka ierēdnis pārejošas darbnespējas dēļ nav pildījis amata pienākumus ilgāk par četriem mēnešiem pēc kārtas vai ilgāk par sešiem mēnešiem viena gada periodā, ja darbnespēja bijusi ar pārtraukumiem;
- ja piemērots disciplinārsods – atbrīvošana no ierēdņa amata;
- divas nedēļas iepriekš:
- sakarā ar termiņa izbeigšanos (neattiecas uz iestādes vadītājiem, kurus jāinformē sešus mēnešus pirms termiņa beigām);
- viens mēnesis:
- sasniedzot valsts noteikto pensijas vecumu;
- sakarā ar iestādes vai ierēdņa amata likvidāciju vai ierēdņu skaita samazināšanu;
- ja valsts civildienesta attiecības tiek izbeigtas pēc ierēdņa ierosinājuma:
- triju darbdienu laikā – pārbaudes laikā;
- ne vēlāk kā mēnesi pēc ierēdņa iesnieguma saņemšanas – citos gadījumos;
- sakarā ar ierēdņa nāvi valsts civildienesta attiecības izbeidz ar ierēdņa nāves brīdi.
- Izbeigt valsts civildienesta attiecības, pamatojoties uz savstarpēju vienošanos, kas noslēgta starp ministru un iestādes vadītāju vai starp Ministru prezidentu un Valsts kancelejas direktoru vai Pārresoru koordinācijas centra vadītāju, var ne agrāk kā sešus mēnešus pēc sadarbības uzsākšanas. Šādos gadījumos izmaksājams atlaišanas pabalsts triju mēnešalgu apmērā.