Būt nemitīgā pārmaiņu procesā, tā var dēvēt mūsdienu tehnoloģiju attīstību un piedāvātos digitālos risinājumus. Ikvienam patīk saņemt pakalpojums ātri, ērti un sev pieejamā laikā, bet vai cilvēki Latvijā ir gatavi komunicēt un saņemt valsts pakalpojumus attālināti? Vai valsts spēj nodrošināt Latvijā kvalitatīvus e-rīkus cilvēku ikdienas vajadzībām?
Latvijā teju katra valsts pārvaldes iestāde sniedz iespēju komunicēt un saņemt pakalpojumus arī elektroniski, izmantojot atbilstošus e-saziņas kanālus vai e-rīkus. Protams, kļūt par digitālo rīku lielvalsti nevar kļūt ne viena, ne divu gadu laikā, taču jau tagad ikkatram no mums jāapzinās, ka vienkāršas procedūras jau tagad var veikt elektroniski, savukārt klātienes pakalpojumu apmeklējums jāatstāj sarežģīto gadījumu risināšanai.
Šādām vajadzībām Uzņēmumu reģistrs izstrādāja pirmo virtuālo asistentu publiskajā pārvaldē Latvijā, lai uzņēmēji sev ērtā laikā un vietā varētu noskaidrot, kas jādara, lai reģistrētu jaunu komersantu, uzņēmumu un organizāciju, veiktu likvidēšanu un noskaidrotu iesniegto dokumentu virzības statusu.
Jau šobrīd publiskā pārvalde nodrošina vairāk kā 500 e-pakalpojumus dažādās jomās, ar vien vairāk iestāžu nodrošina atvērto datu failus, lai cilvēki valsts rīcībā publiski pieejamo informāciju izmantotu savām vajadzībām. Jo biežāk Latvijas iedzīvotāji izmantos e-pakalpojumus un e-rīkus, jo vairāk tas sekmēs valsts digitālo attīstību un būs pamats turpmākai e-vides modernizācijai.
Valsts pārvaldei jānodrošina iespēju sabiedrībai vienkāršā un saprotamā veidā saņemt uzticamu informāciju un komunicēt ar iedzīvotājiem. Piemēram, Valsts kanceleja pašlaik strādā pie vienotas valsts pārvaldes iestāžu tīmekļvietņu pārvaldības platformas izveides, kas būs nozīmīgs risinājums valsts iestāžu komunikācijā ar iedzīvotājiem. Savukārt Valsts valodas centrs kopš šī gada sākuma piedāvā iespēju iedzīvotājiem izmantot mobilo lietotni “Valodas draugs”, kas sniedz iespēju sabiedrībai līdzdarboties centra darbībā, ērti un ātri nosūtot ziņojumu par iespējamu valsts valodas pārkāpumu vai, tieši pretēji, uzslavējot latviešu valodai draudzīgu uzņēmumu, preses izdevumu vai tīmekļvietni.
Sabiedrībai ir jāzina jauno tehnoloģisko risinājumu iespējas, savukārt valsts pārvaldei jāveic darbības, lai tehnoloģijas sekmīgi integrētu iestāžu e-pakalpojumos un e-rīkos, un efektīvi izmantotu gan klientu, gan valsts pārvaldes laiku.
Lai noskaidrotu mūsu esošās iespējas un uzzinātu, kas jauno tehnoloģiju jomā valsts pārvaldē turpmāk sagaida, aicinām 29.jūnijā plkst.18.00 sarunu festivālā LAMPA Valsts kancelejas teltī kopā ar Uzņēmumu reģistra, Valsts valodas centra, Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas, kā arī uzņēmuma Accenture Latvia pārstāvjiem diskutēt, kā jaunās tehnoloģijas stiprina attiecības starp valsts pārvaldi un sabiedrību.
Evija Ivdra
Uzņēmumu reģistrs
Sabiedrisko attiecību speciālists
evija.ivdra@ur.gov.lv