Šā gada aprīlī mazumtirdzniecības apgrozījums Latvijā bija par 2,8% augstāks nekā iepriekšējā gada attiecīgajā mēnesī. Šis pieaugums ir spēcīgāks nekā divos iepriekšējos mēnešos reģistrētais, un to veicinājis apgrozījuma kāpums nepārtikas preču tirdzniecībā. Turklāt pirmo reizi šogad pieaugumu uzrādīja arī pārtikas preču mazumtirdzniecība.
Kopējais nepārtikas preču apgrozījuma palielinājums 2017.gada aprīlī salīdzinājumā ar pērnā gada aprīli veidoja 4.0%. Starp nepārtikas preču grupām spēcīgāko tirdzniecības izaugsmi uzrādīja informācijas un komunikāciju tehnoloģiju iekārtu mazumtirdzniecība (+21,2% gada griezumā) un mazumtirdzniecība pa pastu un interneta veikalos (+15,6%). Pieaugums fiksēts arī sporta preču un spēļu mazumtirdzniecībā (+6,5%), kultūras un atpūtai paredzēto preču mazumtirdzniecībā (+4,4%), metālizstrādājumu, krāsu un stikla mazumtirdzniecībā (+3,8%) u.c. Taču būtiskāko pozitīvo ietekmi uz nepārtikas mazumtirdzniecības izaugsmi aprīlī tāpat kā iepriekšējos mēnešos radīja degvielas apgrozījuma pieaugums par 7,3%. Tādējādi, izslēdzot degvielas mazumtirdzniecību, nepārtikas preču apgrozījuma pieaugums veidoja 0,7%, jo aprīlī saruka farmaceitisko un medicīnisko piederumu mazumtirdzniecība, mazumtirdzniecība stendos un tirgos u.c. nepārtikas preču kategoriju tirdzniecība.
Pēc deviņu mēnešu krituma pārtikas preču mazumtirdzniecībā, aprīlī šī kategorija uzrādīja apgrozījuma pieaugumu – salīdzinājumā ar 2016.gada aprīlī mazumtirdzniecība pārtikas veikalos palielinājās par 1,7%. Lielā mērā to noteica fakts, ka šogad aprīlī tika svinētas Lieldienas.
Jāatzīmē, ka pārtikas un dzērienu mazumtirdzniecība specializētajos veikalos, kas pirmajos četros šā gada mēnešos veidoja vien 6% no kopējā mazumtirdzniecības apgrozījuma pārtikas veikalos, pieauga ievērojami straujāk un spēcīga izaugsme šajā kategorijā ir vērojama jau kopš 2015.gada. Aprīlī salīdzinājumā ar iepriekšējā gada aprīli pārtikas un dzērienu mazumtirdzniecība specializētajos veikalos pieauga par 23,1% (2016.gadā par 9,8% un 2017.gada četros mēnešos kopā par 20,9%). Tas norāda uz specializēto pārtikas veikalu attīstības tendenci Latvijā gan dzērienu, gan pārtikas produktu grupā. Savukārt mazumtirdzniecība nespecializētajos veikalos, kur pārsvarā tirgo pārtikas produktus, šā gada aprīlī gada griezumā pieauga tikai par 0,6%, turklāt līdz šim, sākot ar pērnā gada jūniju, attiecīgajā kategorijā bija vērojams izaugsmes kritums (2016.gadā mazumtirdzniecība nespecializētajos pārtikas veikalos samazinājās par 1,7% un 2017.gada četros mēnešos par 1%). Svarīgi atzīmēt, ka šajos nespecializētajos pārtikas produktu veikalos, kas veido attiecīgi pārējos 96% no kopējā pārtikas veikalu mazumtirdzniecības apgrozījuma, lielu daļu piedāvājuma veido arī dažādas nepārtikas preces. Tādējādi nespecializēto pārtikas produktu veikalu kopējo apgrozījuma sarukumu ietekmē arī citu preču, piemēram, mājsaimniecības, kosmētikas un higiēnas piederumu u.c. produktu, tirdzniecības samazināšanās.
Tāpat pārtikas produktu tirdzniecības dinamiku ietekmē inflācija un iedzīvotāju skaita izmaiņas. Šā gada četros mēnešos pārtikas un dzērienu cenas ir diezgan strauji pieaugušas – par 4,8%, negatīvi ietekmējot mazāk turīgo iedzīvotāju iespējas iegādāties pārtiku. Negatīva ir arī iedzīvotāju skaita izmaiņu tendence, jo, samazinoties iedzīvotāju skaitam valstī, samazinās arī pieprasījums. Jāatzīmē, ka iepriekš minētie faktori ietekmē arī citu preču iegādes tendences.
Savukārt jaunākie dati par banku darbību Latvijā turpina signalizēt par pozitīvām tendencēm mājsaimniecību kreditēšanas sektorā. Šā gada pirmajā ceturksnī no jauna izsniegtie kredīti mājsaimniecībām gada griezumā pieauga par 2,3%, tai skaitā kredīti patēriņa preču iegādei – par 7,8%. Tas norāda uz labām mazumtirdzniecības apgrozījuma pieauguma perspektīvām, īpaši nepārtikas preču kategorijā.
Informācijas sagatavotājs:
Zaiga Puškina
Finanšu ministrija
Komunikācijas departamenta vecākā referente
Tālr. (+371) 67083881
E-pasts: zaiga.puskina@fm.gov.lv