30.septembrī plkst. 17.00, notika Krīzes vadības padomes (KVP) ārkārtas sēde, kurā tika izvērtēts saņemtais lūgumu par humānās palīdzības sniegšanu Albānijas Republikai.
21.septembrī Albāniju skāra spēcīga zemestrīce (5.8 magnitūdas), kam sekoja daudzi zemestrīces pēcgrūdieni. Zemestrīces sekas ir ietekmējušas 7 prefektūras/reģionus no valsts 12 reģioniem. Savukārt 23.septembrī Albāniju skāra intensīvas lietavas, kas izraisīja plūdus dažās pilsētās un reģionos, kuras jau ir skārusi zemestrīce. Ņemot vērā katastrofu radītos postījumus Albānijā, Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienests (VUGD) kā nacionālais civilās aizsardzības kontaktpunkts no Eiropas Savienības Ārkārtējo situāciju reaģēšanas un koordinēšanas centra (ES ERCC) saņēma Albānijas valdības vēstuli par humānās palīdzības pieprasījumu. Lai Latvija to varētu sniegt, šis jautājums ir jāaizskata KVP un, ja nepaciešams, tālāk jāvirza apstiprināšanai Ministru kabinetā (MK).
Balstoties uz Albānija humānās palīdzības pieprasījumu un lūgumā iesniegto sarakstu katastrofas reaģēšanas un seku likvidēšanas nodrošināšanai, Iekšlietu ministrija sagatavoja resursu sarakstu no valsts materiālajām rezervēm, kuras var sniegt katastrofas skartajai valstij, piemēram, sauso pārtiku, segas, guļammaisus, darba cimdus, dažādas jaudas ģeneratorus, apgaismošanas komplektus, glābšanas darbu ķiveres, respiratorus un aizsargbrilles.
Krīzes vadības padomes sēdē izskatīja saņemto lūgumu pēc humānās palīdzības no valsts materiālajām rezervēm, to atbalstīja un nolēma virzīt izskatīšanai rītdienas MK sēdē. Ja resursu saraksts tiks apstiprināts MK sēdē, tad tālāk jau VUGD caur ES ERCC informēs Albānijas atbildīgās iestādes par humānās palīdzības piedāvājumu no Latvijas puses, un pēc saskaņošanas ar Albānijas atbildīgajām iestādēm par humānās palīdzības piedāvājumu organizēs un koordinēs humānās palīdzības kravas nogādāšanu Albānijā, izmantojot ES ERCC piedāvātos transporta mehānismus.
Finansējums, kas nepieciešams, lai atjaunotu humānās palīdzības sniegšanā izlietotos valsts materiālās rezerves un to transportēšana, nepārsniegs 50 000 eiro un tiks piešķirts no 2020.gada valsts budžeta programmas 02.00.00 „Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”.
KVP sēdes darba kārtība un dokumenti pieejami šeit: www.vugd.gov.lv/lat/par_vugd/darbibas_sferas/krizes_vadibas_padomes_2019...
KVP ir koordinējoša institūcija, kuras darbības mērķis ir nodrošināt valsts un pašvaldību institūciju saskaņotu rīcību, veicot valsts apdraudējuma preventīvos un pārvarēšanas pasākumus, kā arī tā radīto seku likvidēšanas pasākumus. gadījumā KVP koordinē civilmilitāro sadarbību un valsts pārvaldes institūciju operatīvos pasākumus valsts apdraudējuma pārvarēšanai. KPV vada Ministru prezidents. KPV locekļi ir aizsardzības, ārlietu, ekonomikas, finanšu, iekšlietu, tieslietu, veselības, satiksmes un vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministri.
Plašākai informācijai:
Inta Palkavniece VUGD Prevencijas un sabiedrības informēšanas nodaļa Tel. 67075871, 27098250inta.palkavniece@vugd.gov.lv