2025. gada 15. aprīlī Ministru kabinetā apstiprināts Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrijas (VARAM) noteikumu projekts* par Eiropas Savienības fondu investīcijām iedzīvotāju un valsts un pašvaldību iestāžu darbinieku digitālo prasmju pilnveidošanai.
VARAM ministre Inga Bērziņa: “Iedzīvotāju digitālās prasmes ir būtiskas, lai pilnvērtīgi iesaistītos sabiedriskajos un ekonomiskajos procesos. Tāpēc mūsu ministrijas galvenais uzdevums ir mazināt digitālo plaisu, lai visi iedzīvotāji spētu izmantot gan valsts, gan pašvaldību piedāvātos pakalpojumus digitālajā vidē. Šis ir vēl viens solis uz priekšu virzībā uz Digitālās desmitgades mērķiem, kuros paredzēts, ka līdz 2030. gadam visiem galvenajiem publiskajiem pakalpojumiem jābūt pieejamiem tiešsaistē, un vismaz 80% iedzīvotāju jābūt digitālajām pamatprasmēm. Digitālās prasmes nav luksuss, tās ir mūsdienu nepieciešamība. Šī ir valdības ilgtermiņa prioritāte – nodrošināt, lai ikviens Latvijas iedzīvotājs, neatkarīgi no vecuma vai dzīvesvietas, varētu droši un pārliecinoši izmantot digitālās iespējas.”
Investīcijas paredzētas, lai veicinātu digitālo pašapkalpošanās prasmju attīstību sabiedrībā, pilnveidotu valsts un pašvaldību vienoto klientu apkalpošanas centru darbinieku digitālās prasmes, kā arī veicinātu uz sabiedrību un uzņēmējiem orientēto digitālo iespēju un platformu izmantošanu, tādējādi paaugstinot informācijas un komunikācijas tehnoloģiju iespēju izmantošanu un mazinot digitālo plaisu sabiedrībā.
Eiropas Komisija ir noteikusi Digitālās desmitgades mērķus līdz 2030. gadam, kas paredz nodrošināt, ka visi galvenie publiskie pakalpojumi iedzīvotājiem un uzņēmējiem ir simtprocentīgi pieejami tiešsaistē un 80% iedzīvotāju ir nodrošinātas digitālās pašapkalpošanās prasmes vismaz pamatlīmenī, kas ļauj efektīvi izmantot valsts un pašvaldību piedāvātos digitālos pakalpojumus
Ievērojot, ka Latvijas iedzīvotāju digitālo pamatprasmju līmenis ir zem ES vidējā rādītāja (45,3% salīdzinājumā ar 55,6 % ES vidējo), nepieciešams īstenot mērķtiecīgas izglītojošas un informējošas aktivitātes, lai veicinātu tiešsaistē pieejamo publisko pakalpojumu pilnvērtīgu izmantošanu.
Pasākuma ietvaros tiks sniegts atbalsts iedzīvotāju digitālo pašapkalpošanās prasmju pilnveidei, valsts un pašvaldību vienoto klientu apkalpošanas centru darbinieku apmācībai, kā arī tiks īstenotas komunikācijas aktivitātes par digitālajiem risinājumiem iedzīvotājiem.
Projekta īstenošanas rezultātā paredzēts, ka tiks apmācīti vismaz 13 600 iedzīvotāji, kuri iegūs padziļinātas digitālās pašapkalpošanās prasmes, kā arī 400 valsts un pašvaldību vienoto klientu apkalpošanas centru darbinieki. Valsts un pašvaldību vienoto klientu apkalpošanas centru darbinieki konsultē, iedrošina un sniedz atbalstu ikvienam sabiedrības pārstāvim e-pakalpojumu un dažādu digitālo rīku (eID karte, e-paraksts, e-adrese) lietošanā, lai ikviens, neatkarīgi no digitālajām prasmēm, spētu saņemt sev nepieciešamos pakalpojumus elektroniski. Valsts un pašvaldību vienoto klientu apkalpošanas centri jau vairāku gadu garumā ir pierādījuši sevi kā būtisku posmu valsts pakalpojumu pieejamības uzlabošanā.
Pasākuma ietvaros plānots viens projekts, kura īstenotājs būs VARAM kā par digitālo transformāciju atbildīgā nozares ministrija. Projekta aktivitāšu īstenošanai kopējais šobrīd pieejamais finansējums būs 3,65 milj. eiro, t.sk. Eiropas Sociālā fonda Plus finansējumu 3,1 milj. eiro un valsts budžeta līdzfinansējumu 547 tūkst. eiro.
*Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.2.4. specifiskā atbalsta mērķa "Veicināt mūžizglītību, jo īpaši piedāvājot elastīgas prasmju pilnveides un pārkvalifikācijas iespējas visiem, ņemot vērā uzņēmējdarbības un digitālās prasmes, labāk prognozējot pārmaiņas un vajadzību pēc jaunām prasmēm, pamatojoties uz darba tirgus vajadzībām, atvieglojot karjeras maiņu un sekmējot profesionālo mobilitāti" 4.2.4.3. pasākuma "Digitālo prasmju pilnveide" īstenošanas noteikumi