Šodien, 7. februārī, valdība apstiprināja Satiksmes ministrijas (SM) sagatavotos Ministra kabineta noteikumus, kas nosaka kārtību, kādā īsteno un uzrauga Atveseļošanās fonda investīciju maģistrālās veloceļu infrastruktūras attīstībai Rīgas metropoles areālā.
SEG emisiju samazināšanai transporta sektorā nepieciešami nozīmīgi ieguldījumi infrastruktūrā un vienlaikus reformas, kuras stimulētu pasažieru paradumu maiņu un pāreju uz videi draudzīgākiem transporta risinājumiem, t.sk. velotransportu. Velotransporta satiksme ir viena no visstraujāk augošajām motorizēto transportlīdzekļu alternatīvām galvaspilsētā. Rīgas metropoles areālā veloceļu infrastruktūra ir attīstīta fragmentāri, jo trūkst vienota velotransporta satiksmes tīkla. Lai nodrošinātu zaļās mobilitātes pieejamību un radītu priekšnosacījumus pilsētas līmeņa un apkaimju savienojumu attīstībai, ir nepieciešama vienota maģistrālā veloceļu infrastruktūra.
“Rīga un Pierīga ir pakļautas vislielākajai transporta intensitātei Latvijā, tāpēc jo īpaši svarīgi ir radīt iespējas, lai iedzīvotāji varētu ērti pārvietoties ar velosipēdiem. Viena no manām prioritātēm, ieņemot satiksmes ministra amatu, ir mikromobilitātes attīstīšana visā Latvijas teritorijā. Cilvēkiem šī infrastruktūra nepieciešama ne tikai, lai sasniegtu kādu noteiktu galamērķi, bet arī lai droši pavadītu laiku kopā ar ģimeni un draugiem,” pauda satiksmes ministrs Jānis Vitenbergs.
Atbilstoši SM sagatavotajiem noteikumiem līdz 2026. gada 31 maijam plānots attīstīt maģistrālo veloceļu infrastruktūru - no jauna izbūvēt vai atjaunot veloceļus vismaz 60 km garumā Rīgā un Pierīgā. Attīstot veloceļu infrastruktūru Rīgas metropoles areālā, tiks nodrošināta “zaļās” mobilitātes pieejamība starp apdzīvotām vietām un radīti priekšnoteikumi transporta savienojumu attīstībai. Tas dos pienesumu gan vides, gan dzīves kvalitātes uzlabošanā reģiona iedzīvotājiem.
AF investīcijas 34,5 miljonu eiro apmērā paredzētas piecu prioritāro veloceļu maršrutu attīstībai: Rīga – Carnikava, Rīga – Ulbroka, Rīga – Ķekava, Rīga – Babīte – Piņķi, Rīga – Mārupe. Finanšu līdzekļi tiks piešķirti pašvaldībām, kuru teritorijās tiks attīstīta veloceļu infrastruktūra - Rīgas valstspilsētas pašvaldībai, Ropažu novada, Ķekavas novada, Mārupes novada un Ādažu novada pašvaldībām.
Veloceļu infrastruktūras attīstība ir viena no pasākumu kopuma SM īstenotajā Rīgas metropoles areāla transporta sistēmas zaļināšanas reformā, kurā kopumā plānots ieguldīt 295 miljonus eiro lielu AF finansējumu. Reformas mērķis ir mazināt transporta radīto negatīvo ietekmi uz galvaspilsētas vides kvalitāti un veidot iedzīvotāju vajadzībām atbilstošus integrētus sabiedriskā transporta pakalpojumus. Sagaidāms, ka īstenotā reforma dos pozitīvu pienesumu Eiropas zaļo mērķu sasniegšanai.