AS “Pasažieru vilciens” (PV) varēs turpināt jaunu elektrovilcienu iegādes procesu, šim nolūkam uzsākot nepieciešamā iepirkuma otro kārtu. To otrdien, 13.jūnijā, sēdē konceptuāli atbalstīja valdība.
Jaunos vilcienus plānots iegādāties, piesaistot kredītresursus, nevis tiešā veidā ieguldot valsts budžeta līdzekļus. Prognozes liecina, ka līdz ar jauno elektrovilcienu iegādi zaudējumu kompensācija pasažieru pārvadājumiem nākotnē būtiski samazināsies.
PV jaunu elektrovilcienu iepirkumu veiks nekavējoties, organizējot sarunu procedūru, publicējot dalības uzaicinājumu, kuras ietvaros ir notikusi kandidātu atlase un sagatavots otrās kārtas - piedāvājumu iesniegšanas, vērtēšanas un sarunu - nolikums.
Šobrīd uzņēmums pārvadā ap 17 milj. pasažieru gadā, un pēc ritošā sastāva nomaiņas pasažieru skaits varētu sasniegt 25 milj. Prognozes balstītas uz tuvāko kaimiņvalstu pieredzi, kur pēc jaunu vilcienu ieviešanas būtiski pieaug pasažieru skaits. PV pēdējos gados paveikto vislabāk raksturo pērn reģistrētais pasažieru skaita pieaugums situācijā, kad kopējais sabiedriskā transporta pasažieru skaits valstī samazinās.
Lai kvalitatīvi, pasažieru vajadzībām atbilstoši īstenotu dzelzceļa pasažieru pārvadājumu nepārtrauktību un atbilstību efektīvai sabiedriskā transporta sistēmai kopumā, akūti nepieciešami jauni elektrovilcieni. Pašlaik vilcieni ir pat 50 gadus veci, kuri vairs neatbilst mūsdienu kvalitātes un drošības prasībām.
Jau vēstīts, ka izvērtējot vairākus iespējamos scenārijus sekmīgai jaunu elektrovilcienu iegādei, secināts, ka efektīvākais risinājums ir arī turpmāk uzņēmumu klasificēt kā vispārējā valdības sektora komercsabiedrību, novēršot citus būtiskākus riskus. Tāpēc uzsāktais vilcienu iegādes iepirkums ir pārstrukturēts tā, lai atstātu pēc iespējas mazāku ietekmi uz valsts budžetu, kas plānota no 2019.gada līdz 2023.gadam.
Jaunajiem elektrovilcieniem ir būtiska loma Autotransporta direkcijas plānotajā sabiedriskā transporta attīstības koncepcijā, kas paredz no 2021.gada būtiski uzlabot sabiedriskā transporta kvalitāti un pakalpojumu efektivitāti atbilstoši pasažieru vajadzībām. Tāpat jaunie elektrovilcieni ļaus sasniegt Latvijas ilgtspējīgas attīstības stratēģijā, ES Komisijas Baltajā grāmatā un citos transporta nozares plānošanas dokumentos definētos mērķus.
Plānojot reģionālo starppilsētu nozīmes maršrutu tīkla maršrutus ar lielu pasažieru plūsmu, prioritāte ir maršrutiem pa sliežu ceļiem, piesaistot pasažierus no autotransporta uz vilcieniem. Viens no galvenajiem uzdevumiem ir regulārā intervāla grafika ieviešana no 2021. gada, kas nav izpildāms ar esošajām vilcieniem.
Arī Transporta attīstības pamatnostādnes 2014.–2020. gadam paredz integrēt visus sabiedriskā transporta veidus vienotā sabiedriskā transporta maršrutu sistēmā, t.sk. pilsētas transportu, ņemot vērā, ka sliežu transports, kur tas ir ekonomiski pamatots, ir prioritārs sabiedriskā transporta veids.
Tāpat VAS “Latvijas dzelzceļš” gatavojas veikt dzelzceļa infrastruktūras modernizāciju. Apstiprinātā dzelzceļa elektrifikācijas I kārta paredz elektrificēt līniju Rīga – Krustpils – Daugavpils / Rēzekne, kam ir tieša ietekme uz PV darbību un esošie elektrovilcieni posmā Rīga – Aizkraukle nebūs ekspluatējami.
Satiksmes ministrijas
Komunikācijas nodaļa
Tālr.: 67028013
E-pasts: komunikacijas@sam.gov.lv