7. februārī Ministru kabinets pieņēma noteikumus "Grozījumi Ministru kabineta 2011. gada 30. augusta noteikumos Nr. 676 "Vīzu noteikumi"", kuru mērķis ir optimizēt ar vīzu pieteikumu uzglabāšanu saistītās procedūras un izmaksas, samazināt administratīvo slogu personām, nodrošinot iespēju vīzu pieteikumus iesniegt Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldē elektroniski vai pa pastu, kā arī precizēt vīzu uzlīmēs iekļaujamās piezīmes atbilstoši Eiropas Savienības normatīvajos aktos noteiktajam regulējumam.
Strauji pieaugot Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes uzglabājamam arhīvam, normatīvajā aktā noteiktais vīzas pieteikuma anketu un tām pievienoto dokumentu uzglabāšanas piecu gadu termiņš līdz šim radījis papildu izmaksas un nepieciešamību īrēt papildu telpas arhīva dokumentu novietošanai. 2022.gadā Ukrainas civiliedzīvotāju vīzu pieteikumu skaita pieaugums ir sevišķi būtisks - 2022.gada pirmajos četros mēnešos izsniegti aptuveni 24 000 vīzu.
Izvērtējot lielo vīzu pieteikumu lietu apjomu un salīdzinoši nelielo nepieciešamību izmantot šos arhīvā glabājamos dokumentus, grozījumi noteikumos lietderīgi paredz dokumentu glabāšanai noteikt divu gadu termiņu, skaitot no galīgā lēmuma pieņemšanas dienas.
Informācija par vīzas pieteikumu un izsniegto vai pagarināto vīzu nepieciešamības gadījumā ir pieejama nacionālajā vīzu informācijas sistēmā (NVIS), kur dati tiek glabāti piecus gadus.
Tāpat noteikumi paredz, ka vīzu pieteikumus Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldē iesniedz, dokumentus atsūtot pa pastu vai elektroniski. Lai personām, kuras vēlētos iesniegt pieteikumu, izmantojot elektronisko adresi, atvieglotu pieteikuma iesniegšanas procedūru, paredzēts izstrādāt elektronisko pieteikuma anketas veidlapu, kas pieejama e-adresē. Sagatavoto lēmumu saskaņā ar Oficiālās elektroniskās adreses likuma 12. panta 1. daļu Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde prioritāri paziņos e-adresē, ja personai tāda būs izveidota.
Minētajos noteikumos iekļauta arī informācija par dokumentiem, kādi ārzemniekam jāiesniedz, ja viņš vēlas pieprasīt ilgtermiņa vīzu attālinātā darba veikšanai Latvijas Republikā, nosakot, ka jāpierāda vismaz sešus mēnešus ilga nodarbinātība pie Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijas dalībvalstī reģistrēta darba devēja vai kā pašnodarbinātai personai, apliecinot to ar attiecīgās valsts nodokļu administrācijas vai sociālās apdrošināšanas iestādes izsniegtu izziņu, kā arī jāapliecina iespēja strādāt attālināti (proti, darba pienākumiem jābūt tādiem, ko var veikt attālināti) un tas, ka darba samaksa ārzemniekam atbilst strādājošo mēneša vidējai bruto darba samaksai iepriekšējā gadā, piemērojot koeficientu 2,5 (saskaņā ar Centrālās statistikas pārvaldes pēdējo publicēto informāciju).
Pašnodarbinātām personām jāpierāda attiecīgā apmērā gūtie ienākumi pēdējo sešu mēnešu laikā (atbilstoši strādājošo mēneša vidējai bruto darba samaksai iepriekšējā gadā, piemērojot koeficientu 2,5), iesniedzot attiecīgās valsts nodokļu administrācijas vai sociālās apdrošināšanas iestādes izsniegtu izziņu, kā arī jāiesniedz brīvas formas iesniegums, kurā sniegts skaidrojums par veicamā darba jomu un iespējām šo darbu veikt attālināti.
Noteikumi arī precizē vīzas izsniegšanas termiņu gadījumā, ja personai jāieceļo Latvijas Republikā, lai saņemtu uzturēšanās atļauju, nosakot vīzas izsniegšanas termiņu uz laiku līdz 90 dienām pašreizējo 30 dienu termiņa vietā. Šāds termiņš gadījumos, kad persona ieceļo, lai saņemtu uzturēšanās atļauju, par kuras piešķiršanu jau pieņemts lēmums, samazinās iespējamu personas nelikumīgu uzturēšanos eID kartes (uzturēšanās atļaujas) noformēšanas procedūras laikā, jo Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes ierobežotās administratīvās kapacitātes dēļ ne vienmēr iespējams nodrošināt personas pieņemšanas laiku biometrijas datu nodošanai tūlīt pēc ierašanās, līdz ar to paaugstinās personas nelikumīgas uzturēšanās risks.
Tāpat noteikumi paredz vīzas uzlīmēs iekļaut piezīmes, kādas noteiktas Eiropas Parlamenta un Padomes 2016.gada 11.maija Direktīvā 2016/801/ES par nosacījumiem attiecībā uz trešo valstu valstspiederīgo ieceļošanu un uzturēšanos pētniecības, studiju, stažēšanās, brīvprātīga darba, skolēnu apmaiņas programmu vai izglītības projektu un viesaukles darba nolūkā, kā arī ievieš piezīmi vīzai, kas tiks izsniegta attālinātā darba veikšanai.
Plašākai informācijai vērsties PMLP Personāla vadības un sabiedrisko attiecību departamentā, e-pasts: prese@pmlp.gov.lv, tālrunis +371 67219185.